Een idee voor een app bedenken en uitwerken

Je hebt een idee voor een app. Wat nu? Als je verstand hebt van programmeren kun je natuurlijk beginnen met het bouwen van een prototype en beginnen met testen. Maar wat als je nou geen programmeur bent? En hoe kom je aan ideeën voor apps? We leggen het je stap-voor-stap uit.

Een app-idee bedenken in 3 stappen

Stap 1: een idee voor een app bedenken

Hoe kom je aan een goed idee voor een app? Om deze vraag te beantwoorden moeten we eerst nadenken over welk doel een app dient. Je hebt namelijk allerlei soorten apps. Maar wat elke app met elkaar gemeen heeft is dat ze een bepaald probleem oplossen.

Een probleem kan bijvoorbeeld zijn: klanten moeten een reservering kunnen plaatsen. Of een ander voorbeeld: werknemers moeten intern kunnen communiceren en bestanden van elkaar kunnen inzien.

In beide gevallen is er (1) een duidelijke doelgroep, (2) iets wat ze niet (goed) kunnen doen, en (3) hier is een oplossing voor te bieden met technologie.

Wanneer je weet op wie jouw app is gericht en welke acties deze doelgroep moet kunnen uitvoeren, ben je al heel ver. Je kunt nu namelijk nadenken over de oplossing. De oplossing ligt echter niet altijd voor de hand. Daarom is het belangrijk om je goed te verplaatsen in jouw doelgroep. Zo kun je bedenken hoe jij dit probleem zou oplossen als jij er tegenaan zou lopen.

Door dit soort brainstormoefeningen te houden kom je al gauw op een paar oplossingen. Dan heb je wellicht ook een vaag idee van hoe een app eruit zou komen te zien.

Stap 2: testen en feedback verzamelen

Wanneer je een idee hebt voor een app, kun je beginnen met bouwen. Dit kun je zelf doen als je programmeur bent, en zo niet, dan kun je een professionele appontwikkelaar inschakelen.

De eerste versie van de app hoeft nog niet meteen perfect te zijn. Door de LEAN-methode te gebruiken kun je eerst beginnen met een simpele eerste versie. Door deze eerste versie uit te rollen en wat testgebruikers om feedback te vragen zul je een beter beeld krijgen van hoe de definitieve app moet worden.

Deze eerste versie wordt ook wel de MVP (Minimum Viable Product) genoemd. Wanneer je een kale versie hebt, loop je namelijk tegen aanvullende problemen aan. Deze problemen zijn de inspiratie voor de tweede versie van de app.

Stap 3: de definitieve app maken

Wanneer je feedback hebt verzameld, heb je een duidelijk beeld van hoe de app eruit moet komen te zien. Door eerst om feedback te vragen kan er nu doelgericht aan de complete versie gewerkt worden.

De feedback zorgt er dus ook voor dat er veel tijd wordt bespaard tijdens het ontwikkelproces. Je weet nu namelijk precies wat jouw gebruikers willen. Dit zorgt voor een veel efficiëntere aanpak.

Wanneer de laatste aanpassingen zijn gedaan is jouw app klaar voor gebruik en kun je officieel gaan lanceren.

4 belangrijke aandachtspunten bij het bedenken van een app

1. Op wie ga jij je focussen?

Voor elk succesvol bedrijf is het essentieel om een goed beeld te hebben van de doelgroep. Je kunt namelijk niet een app ontwikkelen die iedereen wil. Als je iedereen tevreden probeert te stellen, wordt niemand tevreden. Daarom is het belangrijk dat je een specifieke doelgroep in gedachten hebt. Hoe specifieker, hoe beter.

Het makkelijkste is om een doelgroep te kiezen waar je zelf ook onder valt. Jij begrijpt ze namelijk heel goed. Als jij bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in een bepaalde sport, heb jij vast veel gemeen met anderen die ook dezelfde sport beoefenen. Op deze manier is het makkelijk voor jou om je in de schoenen van jouw doelgroep te verplaatsen en te bedenken wat zij willen. Wat is een groep waar jij toe behoort en die jij verder wil helpen?

2. Welke overtuigingen hebben jouw toekomstige gebruikers?

Cultuur speelt een belangrijke rol bij de beslissingen die we nemen. Welke overtuigingen hebben de mensen in jouw cultuur? Door dit te achterhalen kun je een idee bedenken dat aansluit bij het wereldbeeld van de doelgroep. Vinden ze duurzaamheid belangrijk? Vinden ze onafhankelijkheid belangrijk?

Door te begrijpen wat het wereldbeeld is van de mensen voor wie je de app laat bouwen, kun je een idee bedenken dat aansluit bij hun waarden.

3. Welk probleem ga jij oplossen?

Elk product lost een probleem op. Welk probleem gaat jouw app oplossen? Waarom maak je een app? Een probleem dient concreet te zijn. Hoe concreter, hoe makkelijker het is om een oplossing te bedenken. Als je in de eerste stap een duidelijke doelgroep hebt vastgesteld, weet je wie je moet vragen naar hun problemen. Wat zijn dingen waar jouw doelgroep tegenaan loopt? Zouden ze bereid zijn om te betalen voor een oplossing?

Jouw doelgroep is erg nuttig om problemen te achterhalen, maar niet voor oplossingen. Als de oplossing niet bestaat hebben de meeste mensen geen idee wat de meest geschikte oplossing zou kunnen zijn voor het probleem. De oplossing bedenk jij zelf.

Wanneer je een idee hebt voor een oplossing, kun je aan de slag gaan met een Minimum Viable Product.

4. De visie voor de app

Wanneer je al wat ideeën hebt bedacht, kun je gaan selecteren op welk idee je je gaat focussen. Wanneer één idee je aanspreekt, kun je gaan bedenken wat de korte en de lange termijn-plannen zijn voor de app. Ook zou je al kunnen beginnen met nadenken over een naam voor jouw app.

Je wil namelijk niet beginnen aan een app dat geen potentieel heeft om te groeien. De vragen die je jezelf kunt stellen zijn: wat is de meest essentiële functie van deze app? Wat zijn mogelijke uitbreidingen voor de toekomst? Waarom zouden mensen hiervoor willen betalen? En hoe zou de toekomstige, meest ideale, versie eruit kunnen zien?

Door een visie te hebben voor de app kun je terug gaan redeneren naar waar de eerste versie voor zal dienen.

Een idee voor een app vastleggen: hoe werkt dat?

Copyright: hoe werkt dat?

In principe ontstaat een copyright (in het Nederlands: auteursrecht) op het moment dat je iets unieks hebt ontwikkeld. Dit gebeurt dus automatisch en hoeft niet ergens vastgelegd te worden.

Echter ontstaat er een probleem wanneer twee verschillende partijen claimen iets ontwikkeld te hebben. Dan komt het erop aan wie succesvol kan bewijzen de rechtmatige auteur te zijn. Maar dus ook zonder dit vast te leggen hebben anderen geen recht om inbreuk te maken op jouw auteursrecht. Wanneer dat wel gebeurt kun je de andere partij daarop aanspreken.

Een octrooi aanvragen

Wanneer je jouw creatie nog beter wil beschermen kun je een octrooi aanvragen. Een “octrooi” is een ander woord voor een “patent”. Echter kun je een octrooi niet zomaar aanvragen. Hier zijn voorwaarden aan verbonden. Je kunt een octrooi aanvragen bij het Octrooicentrum. Het Octrooicentrum is onderdeel van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Één aspect dat je wel moet onthouden is dat octrooien altijd gepubliceerd worden. Dit betekent dus dat zodra je een octrooi krijgt, jouw idee in een openbare database komt te staan. Het idee is dan wel juridisch beschermd, maar iedereen mag het inzien. Dat “bevordert de innovatie” volgens het RVO.

Voorwaarden voor octrooien (volgens het RVO)

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland noemt de volgende voorwaarden voor het aanvragen van een octrooi:

“Om een geldig octrooi te krijgen, moet de uitvinding een technisch karakter hebben en voldoen aan 3 inhoudelijke voorwaarden: nieuwheid, inventiviteit en industriële toepasbaarheid. Voldoet het octrooi niet aan deze voorwaarden, dan kan iemand die er inbreuk op maakt terecht aanvoeren dat het octrooi niet geldig is.”

Deze 3 voorwaarden lijken op het eerste oog misschien simpel, maar onderschat ze niet. Dit zijn namelijk specifieke juridische voorwaarden waar streng op getoetst wordt. Ze hebben dus een hele specifieke betekenis.

i-DEPOT aanvragen

Een andere optie is een i-DEPOT aanvragen bij de Benelux Office for Intellectual Property (BOIP). Dit is een organisatie die actief is in de hele Benelux. Echter kun je daar geen octrooi aanvragen. Wel kun je vastleggen dat je op een bepaalde datum een idee hebt bedacht. Je kunt een idee dus “time-stampen”. Dit is heel wat anders dan een octrooi, maar dit kan zijn eigen voordelen hebben.

Is een octrooi echt nodig?

Een octrooi is vaak niet nodig. Als er grote belangen spelen is het wellicht de moeite waard om je erin te verdiepen. Maar voor de meeste ondernemers is een octrooi niet nodig. Dit is een afweging die je zelf moet maken.

Hoe kun je jezelf dan toch indekken? Ten eerste: door een idee goed uit te voeren. Dit lijkt misschien erg voor de hand liggend, maar denk er eens over na: het is nutteloos om jouw idee te kopiëren als jij het veel beter doet dan anderen. Door jezelf als eerste te positioneren in een markt en jouw doelgroep te geven waar ze naar op zoek zijn, zul jij altijd de nummer 1 zijn.

Naast het goed uitvoeren van een idee kun je bijvoorbeeld ook gebruik maken van geheimhoudingsverklaringen (NDA’s) waar nodig.

Jouw idee voor een app uitwerken?

Bij Appec denken we met je mee over hoe jouw app eruit moet komen te zien. Ook zorgen we ervoor dat jouw app zo professioneel en efficiënt mogelijk wordt uitgewerkt en getest. Boek nu een vrijblijvend gesprek met ons of lees meer over hoe een app laten maken jouw bedrijf kan helpen.

Jasper Rietrae

Jouw app-idee bespreken?

Bij Appec hebben we jarenlange ervaring in het bouwen van native apps voor iOS en Android.

Prik meteen een datum vast voor een kosteloos consultatiegesprek via de knop hieronder.

background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle background triangle

Klaar om jouw idee te lanceren?

Kom in contact